Myšlienkou festivalu je dať ľuďom priestor vyskúšať si, či dokážu zaujať publikum. "Na
tomto javisku boli mnohí ľudia prvýkrát. Možno z nich teraz nie sú
mímovia, ale sú z nich výborní žongléri. Možno z nich nie sú ani umelci,
ktorí by žali úspechy, ale sú slobodní, šťastní a usmiati ľudia," vysvetlil Kasprzyk.
Na festivale podľa neho vyrástli generácie ľudí, ktorí nerobia len
pantomímu, ale akékoľvek umenie na javisku. V súčasnosti pracujú ako
umelci, herci či moderátori. "Poslaním PANu je vytvoriť priestor pre každého talentovaného človeka, aby si vyskúšal, o čom je umenie," poznamenal s tým, že pantomíma by mala mať raz do roka svoje javisko.
Absolútnou hviezdou 30. ročníka festivalu sa podľa slov organizátorov
stalo austrálske duo umelcov Umbilical Brothers, ktoré v Austrálii
prerazilo aj na televíznu obrazovku. Pre divákov pripravili v rámci
podujatia detské i večerné predstavenia z Ukrajiny, Nemecka, Švajčiarska
či Česka. Tiež odbornú debatu k výročiu, oslavnú prehliadku
jednotlivcov, dvojíc, trojíc aj súborov. Nechýbal Memoriál Duška Kubaňa v
improvizovaní - súťaž o pohár primátora, sprievod mestom či workshopy.
Do ďalších rokov si otec festivalu zaželal ešte viac ľudí a talentu, aby
si, ako hovorí, mohli vyskúšať javisko a pochopiť, o čom je umenie. "Chcel
by som, aby sa PAN podarilo dostať na svetovú úroveň, ale to už je
úloha pre novú umelecky a pantomimicky vzdelanú generáciu. Počas
festivalu som totiž odovzdal pomyselnú organizátorskú štafetu svojmu
synovi Tomášovi, ktorý je absolvent Hudobnej a tanečnej fakulty Akadémie
múzických umení v Prahe. Pokračovanie podujatia je tak v najlepších
rukách a v dnešnej ťažkej dobe je to nielen otázka dostatku peňazí, ale
najmä priaznivých okolností v meste, v kultúre všeobecne a nasadení
organizátorov," podotkol.
Kasprzyk zdôraznil, že tento festival, píšuci históriu slovenskej
pantomímy v bohatých dejinách slovenského divadla, je jednoznačne
najstarším, najväčším a jediným svojho druhu na Slovensku.